UBAKoninklijke Unie van de Belgische Zendamateurs vzw

slideshow 1

Photo: Couloir

UBN - LCR

Na de contest begint het werk voor de sponsor. Alle logs worden elektronisch nagekeken. Foute QSO’s worden verwijderd en sommige contesten trekken nog bijkomende strafpunten af voor slechte QSO’s. Nadien krijg je per email meestal een zogenaamd UBN of LCR. De ARRL noemt het document een ‘Log Checking Report’. Voor CQ WW heet het
‘Unique – Bad – Nil’. Het is telkens het zelfde. Even wat uitleg.
 
  • Unique: dit is een QSO met een callsign dat van ALLE ingestuurde logs enkel in dat van jou voorkomt, en dat niet kon worden gelinkt aan een andere (vermoedelijk) foute call. Soms behoud je de punten maar sommige contesten schrappen deze QSO’s. Je verliest de punten zonder extra strafpunten. Maar dat kan pijnlijk zijn! KL9A
  • Zag zijn score in RDXC ooit zwaar afgeroomd door het verwijderen van al die ‘uniques’. Hij werd aangeroepen door veel stations die Alaska als DXCC wilden werken, maar geen log instuurden. Ze hadden enkel hem gewerkt en hun roepnaam kwam in geen enkel ander log voor. Al deze QSO’s vlogen onverbiddelijk uit het log. Een pijnlijke manier om te vermijden dat mensen hun log wat gaan ‘vetmesten’ met verzonnen QSO’s. Mochten al deze DX’ers hun log hebben ingestuurd, zelfs maar met één QSO in het log, dan was er ook geen probleem geweest voor KL9A.
  • Bad: dit is een QSO dat je verkeerd hebt gelogd. Dit kan een fout rapport zijn, of een typfout in de call (log van het tegenstation als bewijs). Meestal gekoppeld aan strafpunten. Dit is om de operator te stimuleren om nauwkeurig te loggen en er niet met de pet naar te gooien. Zo ken ik er wel een paar…
  • Nil. Dit staat voor ‘Not In Log’. Dit wil zeggen dat het QSO in jouw log niet terug te vinden is in het log van het tegenstation. Het spreekt voor zich dat de nauwkeurigheid van deze rapporten afhangt van het aantal ingestuurde logs. Vandaar het belang van zoveel mogelijk ingezonden logs, hoe klein deze ook zijn.