UBAKoninklijke Unie van de Belgische Zendamateurs vzw

slideshow 1

Photo: Couloir

Is 5G gevaarlijk voor de luchtvaart?

Logo 5G

 
Een recent bericht van Mobile World maakt melding van uitstel voor het invoeren van 5G in de C-band in Amerika. De luchtvaartindustrie wees op de gevaren van 5G bij gebruik van frequenties in de C-band.
De radiogolven in de C-band voor 5G die de telecommaatschappijen Verizon en AT&T willen invoeren werden al een eerste keer afgewezen door de luchtvaartmaatschappijen. Het gebruik van 5G in de C-band kan interferentie veroorzaken met de radiohoogtemeters van de vliegtuigen.
Eerder vroeg de Amerikaanse minister van transport Pete Buttigieg om deze band niet te gebruiken voor 5G. Beide maatschappijen Verizon en AT&T wezen zijn verzoek af op 2 januari. Maar op 3 januari wijzigden beide maatschappijen hun strategie en verklaarden ze voorlopig de invoering van 5G in de C-band niet in te voeren.
Volgens deze telecommaatschappijen zouden 5G en luchtvaart veilig kunnen samengaan als in de omgeving van vliegvelden de signaalniveaus van 5G minstens 10 keer verminderen zoals reeds in Frankrijk het geval is met de 5G frequenties in de C-band.
Ook de Federal Communications Commission FCC is bij deze zaak betrokken. Een zaak om te volgen.
Wat zijn radiohoogtemeters?
Radiohoogtemeters werken in de frequentieband van 4,2 tot 4,4 Ghz. Meestal worden ze gebruikt tot 2500 voet (ongeveer 760 meter) boven de grond. De radarhoogtemeter wordt voornamelijk gebruikt voor hoogte, beslissingswaarschuwingen en ook het GPWS-symbool (Altitude Alert System), Gear Warning, "Rising Runway" (voor categorie II of IIIa naderingen, automatische landing) op de flight director evenals de automatische piloot, auto throttle. Wordt ook gebruikt in helikopters tijdens verticale afdaling in het donker.

Freddy - ON3FDS