UBAUnion royale belge des amateurs-émetteurs a.s.b.l.

slideshow 1

Photo: Couloir

UBA goes Social

Wat zijn sociale media

Sociale media is een verzamelterm voor alle online technologieën en praktijken die gebruikt worden om informatie en opinies te delen, om discussies te stimuleren en relaties op te bouwen.
Tijdens onze clubvergaderingen praten wij ook over van alles en nog wat op een informele manier. Wel via de sociale media kunnen wij dit doen op een virtuele manier, en dit met ons allen samen. Je hoeft er zelfs de deur niet voor uit te gaan.

Sommigen onder ons denken nog altijd dat dit een hype is. De realiteit toont aan dat dit stilaan een onmisbaar instrument wordt in de gereedschapskist van elke organisatie die goed wil communiceren met zijn doelgroepen, namelijk de leden en iedereen die geïnteresseerd is in onze hobby.

Doel

Enerzijds moeten wij onze UBA bekendmaken aan de buitenwereld. Dit kan zeer gemakkelijk door zelf jullie activiteiten bekend te maken op onze sociale media, dit kan bijvoorbeeld zijn activiteiten die je gedaan hebt, aankondigingen, discussies over actuele onderwerpen (zoals gebeurd is met SAR), verwijzen naar interessante artikels of websites,…
Tevens kan dit de band warm houden met geïnteresseerden in een bepaald aspect van onze hobby, over de sectiegrenzen heen. Tevens kan iedereen die interesse heeft in bepaalde aspecten van onze hobby, en geen lid is van onze vereniging, zien wat er leeft en op die manier lid worden.

Wil dit nu zeggen dat we de officiële kanalen zullen opgeven? Uiteraard NIET, alles moet naar elkaar verwijzen, er moet verwezen worden naar CQ-QSO, onze UBA website, FaceBook, Twitter en YouTube.

Facebook

Wij hebben een UBA fanpagina opgestart, waar je volop mee kan discussiëren en samenwerken om van onze UBA een dynamische vereniging te maken en om bekendheid te geven aan alle aspecten van het radioamateurisme. Dus als je een FaceBook profiel hebt ga eens een kijkje nemen naar http://www.facebook.com/pages/UBA/206146739474007 (er zijn nog andere UBA’s op de wereld) en wordt fan van onze pagina, zo kan je deelnemen aan de discussies.

Twitter

We hebben ook een twitters account gemaakt om kort op de actualiteit te kunnen inspringen tijdens activiteiten(contests, hambeurzen, congressen, noodsituaties,…). Onze account is @UBA_BEL.
Indien je iets wil kenbaar maken aan andere geïnteresseerden gebruik dan de zogenaamde hashtags:
#UBA_BEL, #radioamateur, #hamradio of kijk uit naar tijdelijke hashtags zoals bvb #horizon2012, #UBA_Congres, ….

YouTube

Wij hebben ook een YouTube kanaal aangemaakt waar al onze filmpjes kunnen gegroepeerd worden. Vergeet niet dat dit het 2de meest bezocht kanaal is om informatie op te zoeken (na Google). Dus als je een film gemaakt hebt stuur het door, of stuur de link door, zodanig dat wij het kunnen publiceren op ons kanaal: http://www.youtube.com/user/UBAhamradio.
We willen op jullie allen, en in het bijzonder onze ATV mensen beroep te doen om dit kanaal op te vullen.

Besluit

Wij weten wel dat velen onder ons bedenkingen hebben over deze communicatiemiddelen. Problemen met privacy, het nut ervan, enz. Maar als we als radioamateurs willen meegaan met onze tijd en als we willen dat onze hobby “overleefd” is onze inzet daarbij meer dan nodig; want als we de jeugd willen bereiken moeten we daar actief zijn.
Toen de UBA website opgestart werd begin de jaren ‘90 door één lid in zijn vrije tijd, werd hij bijna voor gek verklaard; nu kan niemand zonder internet en zonder de UBA website.
We mogen de trein van Web 2.0 (sociale media) niet missen… kijk dus uit naar ons op FaceBook, Twitter en YouTube. Je kan dit ook regelen vanaf onze website: www.uba.be.

Best 73
De werkgroep communicatie
PS Dit project werd goedgekeurd op de Raad van Bestuur van 4 februari 2012